Info pneu

Základní rozměry pneumatik

základní rozměry

Obsah

Značení plášťů na bočnici

značení plastu
indikátor opotřebení pro zimní pneu je vyznačen v okraji běhounu sněhovou vločkou
číselný indikátor ve středu běhounu (pouze někteří výrobci),aktuální hodnota značí hloubku dezénu v mm
DOT (rok výroby pneu 2000 a dále) 2205 - 22týden roku 2005
 
 

Značení ocelových disků

značení ocelových disků
 

Zkratky v popisu pneumatik



4x4 - pneu určené pro pohon 4x4
MFS, FR, RPB, FP - ochranný lem ráfků z lehkých slitin
XL, RF - zesílené pneu s vyšší nosností
RW,OWL - bílý nápis na bočnici
RB - černý nápis na bočnici
RY - žlutý nápis na bočnici
M+S - zimní a celoroční pneumatiky (bláto a sníh) "mud and snow"
TL - bezdušové provedení
TT - provedení s duší
*,O - prvovýroba
DSST, SSR, ZP, RFT, EMT, ZPS -samonosná technologie(náhrada rezervy)
XNW - bílý pruh na bočnici
SW - úzký bílý pruh na bočnici
C - comercial, lehká nákladní vozidla
INSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo dovnitř
OUTSIDE - strana pneu montovaná na vozidlo vně
ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
STUD - pneu s možností použití hřebů
CS - Conti Seal - samozacelující pneubr />
SI - Speed index - index rychlosti
LI - Load index - index nosnosti
 

Asymetrické pláště

V současném trendu asymetrických plášťů jsou pneumatiky konstruovány s označením montáže na stranu vnitřní a stranu vnější a nerozlišují se na levé a pravé. To, že na vozidle jedna strana vypadá jako by jela v "protisměru" je v pořádku. Takto jsou konstruovány všechny dezény s asymetrickým vzorkem, ať už jde o letní nebo zimní variantu - příkladů jsou desítky a všichni výrobci tento druh pneu vyrábí obdobným způsobem. Možná to na vozidle vypadá trochu nelogicky, ale je to skutečně v pořádku.

Zimní asymetrický běhoun spojuje nejlepší ovladatelnost vozidla s dobrou přilnavostí na mokrém povrchu a bezpečnými jízdními vlastnostmi na zasněžených silnicích. Tuhé rameno pneumatiky má vynikající vodící vlastnosti při jízdě v zatáčkách a snižuje tím opotřebení pneu, protože zvýšený tlak na běhoun při průjezdu zatáčkou kompenzuje plnější blok dezénu. Pásový dezén s asymetrickým žebrem připomínající letní pneumatiky zajišťuje kratší brzdnou dráhu na suché vozovce a zároveň snižuje hlučnost pneu na nejnižší možnou úroveň. Lepší ovladatelnost vozidla na zimní vozovce zajišťují šikmo postavené lamely na blocích vnitřní strany pneumatiky. Je to dobrý kompromis mezi jízdním komfortem, který chcete a funkčností, kterou potřebujete.
 

SI - indexy rychlosti

Index rychlosti udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.

Symbol L M N P Q R S T U H V W Z  Y
Rychlost 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 240 270 >270 300

 

 

LI - indexy nosnosti

 

Index nosnosti LI (load index) je číslo určující maximální nosnost pneumatiky při rychlosti určené kategorií rychlosti za daných specifických podmínek

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 272 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 280 79 437 94 670 109 1030 124 1600